CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

SELAMAT DATANG

di sini kisah mengenai diri vsa..kisah hidup vsa..kisah keluarga vsa..bukan kisah sesiapa..ini adalah kisah kasih vsa..
'this is my life..my love..my everything'

Saturday, November 27, 2010

suatu penyakit..

date : 27 Nov 2010
location : somewhere in Ampang area..

salam...

selamat ari sabtu sume...hehe..apekah reason aku dok meng'entry'kan blog ni pad waktu jarum jam berada pada pukul 1:44am?ni disebabkan tak ngantuklah...

saat ni aku masih terbatuk2..kengkadang trasa sakit dada n berdebar2..apekah petanda?ade penyakit seyes ke aku ni?isk..isk...ok..about BATUK...adoiii...tak larat dah nak ber'uhuk-uhuk' ni...trasa macam nak terkelur anak tekak pun ade.ke manakah menghilangnye suara aku ni?da seminggu lebih ni..kembalikanlah suara aku..uwaaaa :(

last thursday aku p klinik..tu pun lepas aku terpaksa meng'half-day'kan diri aku...ye la..dah batuk2 macam ape lagik...seyes...penat dan semput dibuatnya..tambah2 dengan penangan aircond plak kat opis tu...uwaaa :(..trasa macam diriku memekak je dalam opis..ganggu plak opismate nak wat kje,,huhuhu...pas aku g jumpa doc n gtaw la bahawasanya aku ni tak sihat since 1st day raye lagi...meaning since 17 nov until now (that day on 25th)..meaning dah seminggu la kan...isk..isk...aku gtaw doc aku ni ade masalah tonsil..tapi kata si doc tu 'batuk awak tak sembuh bukan disebabkan tonsil..tonsil awk dah ok..sekarang ni disebabkan allergic...'..aik doc..apekah?allergic pada ape lak ni?aku terconfius sendirik..memandangkan aku pun dah xde suara nak bcakap bebyk so aku ye kan je la...huhuhu

die bagi ubat batuk A punye skali dengan pil batuk..(meaning aku ade 2 ubat batuk la kan...) plus pil kahak..huhu...katanya ubat2 nih ngantuk so die bg aku MC on that day (khamis) dengan ari jumaat..wah..bestnye tdo...

so siang tadi,lepas settle kje umah dan sedikit aktiviti mengemas,menyental toilet dan mencuci baju dilakukan,aku pun melantak ubat yang doc bagi...nah...amik kau..aku tdo dari kul 3ptg smpai 7mlm...huhuhu
so malam ni aku plak berkelip-kelip biji mata..camano eden nak tdo neh..uhuk uhuk...

dalam asyik2 batuk ni,macam2 petua aku dah wat...tapi batuk aku tetap tak lega juga..aku dah xde ide nak wat camana lagik..selain dari ubat doc,aku ade gak amalkan petua yg my mum gtaw..huhu..petua2nye :
  • makan sesudu kicap yang di perah limau nipis (nyum nyum..sedap taw..)
  • air buah kembang semangkuk dan getah anggur (letak gule sket bg rasa manis...sejuk kan..fuhh...)
  • letak asam jawa kat tekak..mula2 amik sedikit asam jawa,letak air n ramas2 bagi pekat sket..then amik air yg pekat 2 tepuk2 sket kat tekak..insyaAllah...
  • minum air asam jawa..(kne la letak gule sket..baru ade rsa masam2 manis...sedap gak nih..)
  • letak kapur sirih kat tekak...
  • amik asam keping da rebuskan dalam kuantiti lebih kurang 1 cawan air...then suamkan n minum air 2..
  • minum teh O limau suam...
ni antara petua yang aku wat la..kita hanya mampu mencuba tapi terpulang kepada Dia tuk menyembuhkan..kengkadang sesuatu petua tu berkesan pada seseoarng dan tidak pada seseorang yang lain...cuma terpulang pada kita la...yang pasti tak salah mencuba kan...so selamat mencuba kepada sesapa yang mengalami batuk macam aku nih...and korang doakan la aku pun cepat sembuh..insyaAllah...

-vaneesa : 2am ~ 27/11/10-

0 comments: